Jeg tager gerne 15 år mere. 

Sådan siger Camilla, der tirsdag d. 1. marts fejrede jubilæum. I 15 år har hun været vores kontorassistent, selvom den titel efterhånden ikke rigtigt dækker mere, med alle de opgaver, Camilla har påtaget sig.

Vi har taget en snak med Camilla om hendes 15 år i virksomheden.

Den gennemsnitlige ansættelsestid i Danmark er 5 år. Hvad er det, der gør, at du har været her i hele 15 år?

Det er fordi arbejdsopgaverne er spændende.
Der er ikke to dage der er ens. Jeg har det allerbedst, når der sker en masse omkring mig, og jeg har rigeligt at se til. Hvis jeg sad på et kontor, hvor der ikke skete noget, ville jeg dø langsomt.

Min stærke side er at have overblik, koordinere og ikke mindst til at afslutte tingene. Det er der rigelig mulighed for i min stilling.

Så grunden til at jeg stadig er her efter 15 år er, at jeg får lov til at arbejde med det, der giver mig energi.

Hvordan har din stilling udviklet sig gennem tiden?
Jeg blev ansat som kontorassistent i 2007. Dengang var vi 5 på kontoret, hvoraf de tre var ledere. Fra at have haft fokus på helt simple kontorfunktioner, er jeg i dag i langt højere grad involveret i bogholderi, økonomi, HR og dekoration af udstillingshusene.

Derudover fylder dokumentation og procedurer omkring færdigmeldinger af husene hos kommunen også lidt.

Hvad fortæller det om Alterna Huse’s udvikling?

Hverdagen er gennem årene blevet meget mere alsidig. Jeg kan mærke at virksomheden er vokset og der er kommet flere og større opgaver. Vi har skabt Alterna Boliger, som er et nyt kapitel for virksomheden, hvor vi også bygger udlejningsejendomme.

Vi har fået mere travlt, det er blevet mere spændende og så har vi gennem årene skabt et stærkt og mangfoldigt team, hvor arbejdsklimaet er supergodt. Nu har jeg efter mange år som ene kvinde i virksomheden fået en kvindelig kollega, og sammen kan vi godt give mændene noget røg.

Hvis du kunne vælge din egen titel i firmaet, hvad skulle det så være?

Min egentlige titel er kontorassistent. Men det dækker nok ikke helt. Jeg er ikke så god til at sætte ord på mig selv.

Jeg kan også spørge på en anden måde: Hvordan ville situationen på kontoret være, hvis du ikke var her i morgen?

Camilla tænker sig om, og der breder sig et stort grin i ansigtet på hende.

Det tror jeg faktisk ikke rigtigt, at jeg selv kan svare på, siger hun.

Derfor spørger vi ind på de andre kontorer: “Hvilket ord vil bedst beskrive situationen i firmaet, hvis nu Camilla ikke dukkede op i morgen?”

KAOS! Lyder det fra Linda på det ene kontor.

UØNSKET! Situationen ville være uønsket, lyder det fra Søren på det andet kontor.

Vi stiller Allan det samme spørgsmål, og udtrykket i hans ansigt afspejler ret tydeligt, at det scenarie har han slet ikke lyst til at kigge ind i 😉

Camilla, hvad er det bedste ved at være en del af Alterna-Teamet?
Det er at vi har det rigtigt godt. Vi er kollegiale overfor hinanden. Vi er mange forskellige typer, og det gør, at vi har det rigtigt godt sammen. For mig er det vigtigt, at det er rart at gå på arbejde, og at vi har det godt sammen. Humøret er højt og vi griner.

Derudover er det spændende, at vi er med til at skabe hjem. At mennesker er så forskellige, og det afspejler sig i deres ønsker og drømme i forhold til deres næste hjem.

Jeg står mest for indretningen af udstillingshusene, og her skal jeg finde balancen – den gyldne mellemvej der tilgodeser de fleste behov. Jeg har dog også haft opgaven med at møde kunderne ude i udstillingshusene, og lytte til deres tanker, og så kan de mere personlige stilarter gå i helt andre retninger, og det er spændende.

Hvor tror du, at Alterna Huse er henne om 5 år?
Vi er de samme, bare fulgt med tiden. Vi har været de samme hele vejen igennem. De samme værdier om ordentlighed, tillid og nærvær har gennemsyret virksomheden siden starten i ´79, og det gør de stadig. Så om 5 år er vi stadig os. Vi bygger stadig flere lækre huse til sønderjyderne, og så tror jeg at området omkring lejeboliger også kommer til at vokse.

I søger lige nu en ny kollega. Hvad vil du sige til vedkommende?
Hvis du ønsker dig et samarbejde med et stærkt team, med masser af humor, professionalisme og ansvarlighed, så er det her stedet. Her får du det godt, og kommer til at gå glad hjem fra arbejde. Her er masser af frihed under ansvar og der er rig mulighed for at være med til at forme virksomheden. Vi udvikler virksomheden sammen undervejs.

Det er derfor jeg har været her i så mange år – og jeg tager gerne 15 år mere.

Glenn sean Mitchell
Glenn sean Mitchell